Historia kształcenia lotniczego na Politechnice Wrocławskiej
Wkrótce
po zakończeniu II Wojny Światowej, bo już w sierpniu 1945 roku,
utworzono Politechnikę Wrocławską. Pierwsze zajęcia dydaktyczne
przeprowadzono 15 października 1945r. W pierwszych latach działalności
uczelni nie było odrębnego kierunku lotniczego, jednak na niektórych
katedrach prowadzono zajęcia i badania pośrednio związane z lotnictwem.
W kraju rozpoczęła się odbudowa przemysły lotniczego w oparciu
dawne zakłady PZL oraz powstające Dolnym Śląsku nowe przedsiębiorstwa
branży lotniczej. W 1947 roku uruchomiono na Psim Polu Fabrykę
Silników Lotniczych (obecnie PZL Hydral S.A.), do której w rok
później przeniesiono Biuro Konstrukcji Płatowców. Rozwój przemysłu
lotniczego generował potrzeby w zakresie wysokokwalifikowanych
kadr inżynierskich.
Historia szkolenia lotniczego na Politechnice Wrocławskiej rozpoczęła
się już w 1947 roku, kiedy to powstało Studium Lotnicze zwane
też Grupą Lotniczą. Do Studium przyjmowano studentów II roku Wydziału
Elektromechanicznego. Studenci uzyskiwali specjalizację w zakresie
silników i płatowców. Ważną rolę pełniła Akademicka Sekcja Lotnicza
skupiająca studentów wszystkich kierunków studiów. W sekcji prowadzono
szkolenie szybowcowe oraz sprowadzano sprzęt lotniczy do Aeroklubu,
a także gromadzono eksponaty muzealne. W kolejnych latach następował
rozwój szkolenia lotniczego, co zaowocowało utworzeniem 15 września
1949 roku Wydziału Lotniczego wraz z jednoczesnym zamknięciem
Studium Lotniczego. Zadanie utworzenia nowego wydziału powierzono
inż. Jerzemu Teisseyre - wybitnemu wrocławskiemu konstruktorowi
lotniczemu. Wydział lotniczy kształcił, na studiach trwających
7 semestrów, inżynierów lotniczych. Planowano również utworzenie
studiów magisterskich. Kadrę Wydziału tworzyli znakomici specjaliści
związani z przedwojennym przemysłem lotniczym oraz dawni wykładowcy
Politechniki Lwowskiej, Uniwersytetu Wileńskiego oraz Instytutu
Lotnictwa i Szybownictwa.
W skład wydziału lotniczego wchodziły następujące katedry:
Aerodynamiki;
Budowy samolotów;
Technologii materiałów lotniczych;
Osprzętu lotniczego;
Budowy płatowców;
Silników Tłokowych (przy wydziale Mechanicznym).
Na
pierwszym roku, studia rozpoczęło 38 studentów. Wydział Lotniczy
nie posiadał własnych sal wykładowych i laboratoriów. Pracownie
i magazyny znajdowały się w piwnicach gmachu głównego politechniki,
przy Wybrzeżu Wyspiańskiego. Oprócz braku pomieszczeń naukowo-dydaktycznych
borykano się z niedostatkiem pomocy dydaktycznych, literatury
oraz występowały kłopoty z wykwalifikowaną kadrą.
Od II roku tworzono grupy tematyczne: płatowcową, silnikową, osprzętu
i eksploatacji.
W 1950 roku rozpoczęto budowę nowego gmachu Wydziału Lotniczego
przy placu Grunwaldzkim. Budynek ten miał być oddany w 1952 roku,
jednak termin ukończenia był wciąż przekładany. Pierwszych 47
absolwentów otrzymało dyplom inżyniera lotniczego w 1953 roku.
Kolejny rocznik - 47 absolwentów - był jednocześnie ostatnim na
Wydziale Lotniczym. Latem 1953 roku przyjęto ponad 100 kandydatów
na studia, jednak wszystkich zakwalifikowanych przeniesiono na
Wydział Mechaniczny. Po semestrze zimowym, studentów wyższych
roczników przeniesiono do Warszawy.
Decyzją Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego, w 1954 roku, zlikwidowano
Wydział Lotniczy Politechniki Wrocławskiej i studenci kontynuowali
szkolenie na jednym wówczas Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej.
Prekursorem reaktywowania szkolenia lotniczego na Politechnice
Wrocławskiej był Dziekan Wydziału Mechaniczno-Energetycznego dr
hab. inż. Zbigniew Gnutek.
W lutym 1999 roku z inicjatywy pracowników wydziału Mechaniczno-Energetycznego
- dr. hab. inż. Zbigniewa Gnutka i prof. Mieczysława Mieczyńskiego,
członka Krajowej Rady Lotnictwa - dr inż. Aleksandra Hagera i
Dyrektora Lotniczych Zakładów Naukowych mgr inż. Czesława Czujowskiego,
zorganizowano spotkanie osób związanych z instytucjami lotniczymi
Wrocławia.
W spotkaniu wzięli udział również: Prezes Kombinatu Delta-Hydral
S.A. -A. Młyńczyk, dowódca 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego - Z.
Martynowicz, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław S.A. - L.
Krawczyk, Prezes Wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa - A. Chojcan,
pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Wychowania Fizycznego -
dr S. Maksymowicz. Wymiana poglądów zaowocowała poparciem wniosku
zmierzającego do rozpoczęcia kształcenia na Politechnice specjalistów
lotniczych na poziomie akademickim. W marcu 1999 roku grupa inicjatywna
przedstawiła swoja opinię o potrzebie reaktywowania kształcenia
w zakresie inżynierii lotniczej J.M. Rektorowi Politechniki Wrocławskiej.
Władze uczelni odniosły się z życzliwością do tej inicjatywy i
wskazały Wydział Mechaniczno-Energetyczny jako ten, który powinien
podjąć się realizacji tego projektu.
W wyniku analiz potrzeb rynku pracy, możliwości kadrowych uczelni,
warunków prowadzenia badań naukowych w dziedzinach związanych
z lotnictwem, zdecydowano, iż należy kształcić studentów głównie
pod kątem eksploatacji sprzętu lotniczego.
W 2000 roku Politechnika nawiązała współpracę z Centrum Szkolenia
Inżynieryjno-Lotniczego (CSIL) w Oleśnicy - wojskową szkołą techniczną,
kształcącą personel techniczny lotnictwa Sił Zbrojnych. Celem
współpracy było nawiązanie kontaktów środowiska naukowo-dydaktycznego
oraz studentów Politechniki ze szkołą lotniczą. Z początkiem roku
akademickiego 2000/2001 utworzono kursy nadobowiązkowe dla studentów
wszystkich wydziałów Politechniki zainteresowanych techniką lotniczą.
W tym i kolejnych semestrach prowadzono następujące kursy:
Aerodynamika i mechanika lotu;
Samoloty;
Wstęp do inżynierii lotniczej;
Szybowce;
Śmigłowce;
Osprzęt;
Podstawy eksploatacji;
Tłokowe silniki lotnicze;
Turbinowe silniki lotnicze.
Opiekunem
tego cyklu przedmiotów, a także aktywnym uczestnikiem prac związanych
z tworzeniem nowej specjalności kształcenia, był dr inż. Edward
Nowaczewski.
Wykłady cieszyły się dużą popularnością. Na pierwszy kurs uczęszczało
około 100 studentów z różnych wydziałów Politechniki. Część zajęć
realizowana była w CSIL w Oleśnicy, przy wykorzystaniu oryginalnego
sprzętu lotniczego oraz laboratoriów tamtejszej szkoły. Z myślą
o konieczności zatrudnienia fachowej kadry dydaktyczno-naukowej,
w przyszłym Zakładzie Inżynierii Lotniczej, utworzono z członków
kadry zawodowej CSIL, 19 osobowa grupę doktorantów.
Duże zaangażowanie grupy inicjatywnej, poparcie władz Politechniki
oraz istotne potrzeby zgłaszane przez dolnośląskie środowisko
związane z lotnictwem, doprowadziło do utworzenia na początku
2003 roku Wydziałowego Zakładu Inżynierii Lotniczej.