Prezentacja "Iskry" oraz Mi-2

Od pewnego czasu Wydziałowy Zakład Inżynierii Lotniczej może pochwalić się dwoma niezwykle interesującymi pomocami naukowo-dydaktycznymi w postaci samolotu TS-11 "Iskra" oraz śmigłowca PZL Mi-2.

Nasza wydziałowa "Iskra" została wyprodukowana w WSK-Mielec 22 kwietnia 1978 r. jako dziewiąty samolot z siedemnastej serii produkcyjnej (nr fabr. 3H-1709). Zbudowano ją w wersji szkolno-rozpoznawczej "Iskra bis DF", tj. z lotniczym aparatem fotograficznym AFA-39. Egzemplarz "1709" wprowadzono do eksploatacji 28.04.1978 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym. W wyniku rotacji samolot był użytkowany m.in. w 23. LESz, 58. LPSz-B, 15. SELR MW, 7. PLS MW, 7. PLB-R, 17. EL, 6. PLMB, 40. ELT. Jak wynika z zachowanego na samolocie godła, ostatnim użytkownikiem "Iskry" była 10. eskadra lotnictwa taktycznego w Łasku.
Podczas służby w 15. SELR MW, w dniu 21 sierpnia 1987 r. "Iskra" miała awaryjne lądownie na lotnisku Siemirowice spowodowane uszkodzeniem silnika (zmęczeniowe urwanie łopatki pierwszego stopnia wirnika sprężarki). Samolot zakończył dobieg na siatce ATU ze złożonym podwoziem. Płatowiec został poddany w WZL-2 tzw. remontowi awaryjnemu, podczas którego w samolocie wymieniono skrzydła i zdemontowano zabudowany w kadłubie aparat fotograficzny. Po remoncie samolot odpowiadał wariantowi "Iskra bis D", czyli wersji szkolno-bojowej.

Drugim prezentowanym statkiem powietrznym był śmigłowiec PZL Mi-2. Egzemplarz ten został wyprodukowany w PZL-Świdnik. Ma numer fabryczny 517839102, a w wojsku latał z numerem bocznym 7839. Ostatnim użytkownikiem śmigłowca była 3. eskadra lotnictwa transportowo-łącznikowego z lotniska Wrocław-Strachowice.


Pisząc o historii "Iskry" korzystałem z: AEROMAX, Monografie lotnicze, No 1, TS-11 Iskra, Wydawnictwo LAF, Toruń 2001.














Tekst i zdjęcia: Andrzej Tatarek