Od pewnego czasu Wydziałowy Zakład Inżynierii Lotniczej może pochwalić się
dwoma niezwykle interesującymi pomocami naukowo-dydaktycznymi w postaci samolotu TS-11 "Iskra"
oraz śmigłowca PZL Mi-2.
Nasza wydziałowa "Iskra" została wyprodukowana w WSK-Mielec 22 kwietnia 1978 r. jako dziewiąty
samolot z siedemnastej serii produkcyjnej (nr fabr. 3H-1709). Zbudowano ją w wersji
szkolno-rozpoznawczej "Iskra bis DF", tj. z lotniczym aparatem fotograficznym AFA-39.
Egzemplarz "1709" wprowadzono do eksploatacji 28.04.1978 r. w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym.
W wyniku rotacji samolot był użytkowany m.in. w 23. LESz, 58. LPSz-B, 15. SELR MW, 7. PLS MW,
7. PLB-R, 17. EL, 6. PLMB, 40. ELT. Jak wynika z zachowanego na samolocie godła,
ostatnim użytkownikiem "Iskry" była 10. eskadra lotnictwa taktycznego w Łasku.
Podczas służby w 15. SELR MW, w dniu 21 sierpnia 1987 r. "Iskra" miała awaryjne lądownie
na lotnisku Siemirowice spowodowane uszkodzeniem silnika (zmęczeniowe urwanie łopatki
pierwszego stopnia wirnika sprężarki). Samolot zakończył dobieg na siatce ATU ze złożonym
podwoziem. Płatowiec został poddany w WZL-2 tzw. remontowi awaryjnemu, podczas którego
w samolocie wymieniono skrzydła i zdemontowano zabudowany w kadłubie aparat fotograficzny.
Po remoncie samolot odpowiadał wariantowi "Iskra bis D", czyli wersji szkolno-bojowej.
Drugim prezentowanym statkiem powietrznym był śmigłowiec PZL Mi-2. Egzemplarz
ten został wyprodukowany w PZL-Świdnik. Ma numer fabryczny 517839102, a w wojsku
latał z numerem bocznym 7839. Ostatnim użytkownikiem śmigłowca była 3. eskadra
lotnictwa transportowo-łącznikowego z lotniska Wrocław-Strachowice.
Pisząc o historii "Iskry" korzystałem z: AEROMAX, Monografie lotnicze, No 1, TS-11 Iskra, Wydawnictwo LAF, Toruń 2001.
|